Bewijs van in leven zijn
Wat is het?
Met een bewijs van in leven zijn kunt u op papier laten zien dat u leeft. U vraagt een bewijs van in leven zijn aan bij de gemeente.
Hoe werkt het?
U heeft een bewijs van in leven zijn bijvoorbeeld nodig als uw levensverzekeraar of pensioenfonds hierom vraagt.
Een bewijs van in leven zijn is geldig in:
- Nederland
- Aruba
- Curaçao
- Bonaire
- Sint Maarten
- Sint Eustatius
- Saba
Als u in een ander land moet laten zien dat u in leven bent, vraagt u een attestatie de vita aan.
Wat moet ik doen?
U vraagt het bewijs van in leven zijn online, persoonlijk of schriftelijk aan bij de gemeente.
Digitaal aanvragen
U kunt een 'bewijs van in leven zijn' digitaal aanvragen. Zorg dat u de volgende gegevens bij de hand hebt voordat u begint met invullen:
- inloggegevens DigiD
- als u een 'bewijs van in leven zijn' aanvraagt voor uw echtgenoot / geregistreerd partner / kind: bsn van die persoon.
- in sommige gevallen: inloggegevens internetbankieren
Bewijs van in leven zijn aanvragen
Het internationale bewijs 'attestatie de vitae' kunt u niet digitaal aanvragen.
Aanvragen bij het loket Burgerzaken
Een 'bewijs van in leven zijn' of het internationale bewijs 'attestatie de vitae' kunt u aanvragen bij het loket Burgerzaken in het gemeentehuis:
- Maak een afspraak bij het loket Burgerzaken
- Ga naar het loket Burgerzaken in het gemeentehuis en neem het volgende mee:
- identiteitsbewijs
- als u een uittreksel 'bewijs van in leven zijn' aanvraagt voor uw pensioenfonds: brief waarin staat dat u het uittreksel nodig heeft
Wat kost het?
Een bewijs van in leven zijn uit de BRP kost: € 8,60
Hoe lang duurt het?
U krijgt het document meteen mee.
Als u het bewijs online of schriftelijk heeft aangevraagd, krijgt u het thuisgestuurd. Dit kan enkele dagen duren.