Wat is het?

Met een bewijs van in leven zijn kunt u op papier laten zien dat u leeft. U vraagt een bewijs van in leven zijn aan bij de gemeente.

Hoe werkt het?

U heeft een bewijs van in leven zijn bijvoorbeeld nodig als uw levensverzekeraar of pensioenfonds hierom vraagt.

Een bewijs van in leven zijn is geldig in:

  • Nederland
  • Aruba
  • Curaçao
  • Bonaire
  • Sint Maarten
  • Sint Eustatius
  • Saba

Als u in een ander land moet laten zien dat u in leven bent, vraagt u een attestatie de vita aan.

Wat moet ik doen?

U vraagt het bewijs van in leven zijn online, persoonlijk of schriftelijk aan bij de gemeente.

Digitaal aanvragen

U kunt een 'bewijs van in leven zijn' digitaal aanvragen. Zorg dat u de volgende gegevens bij de hand hebt voordat u begint met invullen:

  • inloggegevens DigiD
  • als u een 'bewijs van in leven zijn' aanvraagt voor uw echtgenoot / geregistreerd partner / kind: bsn van die persoon.
  • in sommige gevallen: inloggegevens internetbankieren

DigiD linkBewijs van in leven zijn aanvragen

Het internationale bewijs 'attestatie de vitae' kunt u niet digitaal aanvragen.

Aanvragen bij het loket Burgerzaken

Een 'bewijs van in leven zijn' of het internationale bewijs 'attestatie de vitae' kunt u aanvragen bij het loket Burgerzaken in het gemeentehuis:

  • Maak een afspraak bij het loket Burgerzaken
  • Ga naar het loket Burgerzaken in het gemeentehuis en neem het volgende mee:
    • identiteitsbewijs
    • als u een uittreksel 'bewijs van in leven zijn' aanvraagt voor uw pensioenfonds: brief waarin staat dat u het uittreksel nodig heeft

Afspraak maken loket Burgerzaken

Wat kost het?

Een bewijs van in leven zijn uit de BRP kost: € 8,60

Hoe lang duurt het?

U krijgt het document meteen mee.

Als u het bewijs online of schriftelijk heeft aangevraagd, krijgt u het thuisgestuurd. Dit kan enkele dagen duren.