Wat is het?

Wat leuk dat u uw relatie wilt laten registeren! In de gemeente Wierden zijn er verschillende locaties waar u dit kunt vieren met de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van uw keuze. Lees de informatie op deze pagina goed door, en doe dan minimaal twee weken van tevoren een melding van uw geregistreerd partnerschap.

Welke stappen moet ik doorlopen?

Let op! Bent u of is uw partner in het buitenland geboren, getrouwd, gescheiden of heeft u of uw partner in het buitenland gewoond? Misschien zijn er documenten uit het buitenland nodig voordat u een geregistreerd partnerschap kunt aangaan. Neem dan contact op met de afdeling burgerzaken. Houd er rekening mee dat de procedure hierdoor langer (soms weken!) kan duren.

1. BABS (trouwambtenaar) regelen

Voordat u een datum voor uw geregistreerd partnerschap inplant moet u persoonlijk contact hebben opgenomen met de babs van uw voorkeur. Met de babs bespreekt u de datum waarop u graag uw partnerschap wil registeren en zijn/haar beschikbaarheid. Als de datum is afgestemd met de babs kunt u een datum inplannen in ons systeem. U leest onder het kopje 'Datum huwelijk inplannen' hoe dat werkt.

BABSEN van de gemeente Wierden

2.Getuigen kiezen

Er moeten minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn tijdens de ceremonie. U mag zelf kiezen wie uw getuigen zijn. Belangrijk is wel dat zij 18 jaar of ouder zijn. Het paspoort, de ID-kaart of het rijbewijs van uw getuigen moet u inscannen. Vergeet de achterkant niet!

3.Locatie regelen

U kunt uw huwelijk op één van de officiële locaties in onze gemeente laten voltrekken. Wilt u een andere locatie dan het gemeentehuis? Dan moet u eerst contact opnemen met deze locatie. Met de locatie spreekt u eerst een datum en tijdstip af, vervolgens kan u de afspraak online inboeken. 

Wilt u ergens anders in onze gemeente trouwen? Lees dan onder het kopje 'Eenmalige trouwlocatie' verderop deze pagina wat u moet doen.

4.Datum en tijdstip

U moet uiterlijk 14 dagen voordat u uw partnerschap wilt laten registreren hiervan een melding doen. Het is uiteraard verstandig dit verder van tevoren te doen, omdat de kans groot is dat de datum van uw voorkeur anders niet meer beschikbaar is. Een datum reserveren kan onder het kopje 'Datum geregistreerd partnerschap inplannen' verderop deze pagina. Let op! U moet deze datum dus eerst met de BABS hebben afgestemd voor u de datum reserveert.

5.Gegevens verzamelen

De volgende gegevens heeft u nodig voordat u een digitale reservering doet:

  • Geldig legitimatiebewijs van de partners, voor én achterkant
  • Geldig legitimatiebewijs van de getuigen, voor én achterkant
  • Naam van de BABS (n.v.t. bij een gratis voltrekking)
  • Naam van de locatie (n.v.t. bij een gratis voltrekking)

Datum huwelijk inplannen

Als u samen met de BABS een datum en tijdstip hebt afgestemd en contact hebt opgenomen met de locatie van uw voorkeur kunt u de registratie van uw partnerschap inplannen. Dat kan digitaal, via onderstaande button. Houdt uw DigiD bij de hand.

DigiD linkDatum huwelijk inplannen

Wat kost het?

Hoeveel u aan de gemeente moet betalen voor uw geregistreerd partnerschap, is afhankelijk van uw eigen keuzes. Houdt er rekening mee dat onderstaande kosten de leges voor de gemeente zijn. Locaties mogen daarnaast ook zelf een financiële vergoeding vragen. Dit gaat buiten de gemeente om.

Tarieven voor de ceremonie

Kosteloze ceremonie

  • op dinsdag om 8.30 of 9.00 uur
  • in een spreekkamer in het gemeentehuis
  • maximaal 6 personen (inclusief bruidspaar en getuigen)
  • geen toespraak

Vaste trouwlocaties

  • op werkdagen: €316,15
  • op zaterdag: €660,60

Eenmalige locatie

  • op werkdagen: €510,85
  • op zaterdag en bijzondere dagen: €856,30

Tarieven trouwboekjes

  • normaal: €37,15
  • luxe: €51,05

Benoeming trouwambtenaar uit een andere gemeente

  • eenmalige benoeming €78,50

Wijziging/annulering

  • per wijziging/annulering € 44,90