Kostenverhaalsbeschikking aanvragen

Wat is het?

Een kostenverhaalsbeschikking is een besluit van de gemeente. In dit besluit staat hoeveel geld degene die de kosten verschuldigd is moet betalen over een stuk grond. Dit is een bijdrage aan de kosten die de gemeente maakt voor de ontwikkeling van het gebied waar de grond in ligt, zoals wegen, riolering of speelplaatsen.
Zolang de kostenverhaalsbeschikking niet is betaald, mag er op de grond niet gebouwd worden.

Voor wie is het?

Degene die de kosten verschuldigd is kan een kostenverhaalsbeschikking aanvragen en krijgen. Dat is in principe de huidige eigenaar van het perceel. Maar ook degene die een onherroepelijke voorlopige koopovereenkomst heeft gesloten met de huidige eigenaar kan in aanmerking komen voor de beschikking.

Let op: bent u geen eigenaar en heeft u ook geen (onherroepelijke) voorlopige koopovereenkomst? Dan ontvangt u geen kostenverhaalsbeschikking.

Zitten kosten als bouwleges of aansluitkosten begrepen in de kostenverhaalsbeschikking?

Nee, kosten zoals bouwleges en aansluitkosten maken geen deel uit van de kostenverhaalsbeschikking en worden apart in rekening gebracht. Verder zit in het bedrag dat wordt beschikt geen BTW begrepen en er wordt ook geen BTW over gerekend.  

Hoe werkt het?

In sommige gebieden gelden kostenverhaalsregels. Deze regels staan in het Omgevingsplan. De gebieden staan hieronder op de afbeeldingen aangegeven.

Bent of wordt u eigenaar van grond in zo’n gebied en wilt u gaan bouwen? Dan moet u meebetalen aan de kosten die de gemeente al heeft gemaakt en nog gaat maken. Hoeveel u moet betalen, hangt af van de regels en van het aantal kavels (of delen van kavels) waarvoor u de beschikking aanvraagt. 
Soms moet u daarnaast ook een financiële bijdrage betalen. Dit is het geval wanneer uw bouwplan samenhang heeft met andere ontwikkelingen. Deze bijdrage moet dan zijn vastgelegd in de Omgevingsvisie of in een programma.
De gemeente kan extra gegevens van u vragen voordat de beschikking wordt afgegeven. U krijgt hiervan altijd bericht.

Kostenverhaalsovereenkomst

U kunt in plaats van een kostenverhaalsbeschikking ook vragen om een Kostenverhaalsovereenkomst met de gemeente. Dit is een afspraak tussen u en de gemeente.

Met een overeenkomst is er vaak meer ruimte om samen afspraken te maken, bijvoorbeeld over het moment van betalen. Het bedrag dat u moet betalen, wordt ook bij een overeenkomst bepaald door de regels en het aantal kavels (of delen van kavels) waar het om gaat. Ook eventuele financiële bijdragen worden meegenomen in de overeenkomst.
Lukt het niet om een overeenkomst te sluiten? Dan kunt u altijd nog een beschikking aanvragen.

Een overeenkomst aanvragen doet u door een e-mail te sturen naar bouwenenwonen@wierden.nl. Zet in het onderwerp Kostenverhaalsovereenkomst en vermeld ook de naam van de locatie. De gemeente neemt daarna contact met u op om een afspraak voor een gesprek te maken.

Is er eenmaal een overeenkomst gesloten? Dan behandelt de gemeente in principe geen aanvraag voor een beschikking meer.
Is er al een beschikking afgegeven? Dan kunt u in principe geen overeenkomst meer sluiten.

Hoe vraag ik de beschikking aan?

Om de beschikking aan te vragen, klikt u op de blauwe menuknop 'kostenverhaalbeschikking aanvragen' en beantwoordt u alle vragen. Na het indienen van de aanvraag ontvang u automatisch een overzicht met alle door u ingevulde vragen en gegevens.

Kostenverhaalbeschikking aanvragen

Hoe lang duurt het?

De gemeente geeft binnen 8 weken de beschikking af. De termijn begint als de gemeente alle benodigde gegevens van u heeft ontvangen. Als het niet lukt om de beschikking binnen deze 8 weken af te geven, laat de gemeente aan u weten hoeveel tijd zij nog nodig heeft. 

Bezwaar maken

Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente Wierden? Dan kunt u hiertegen bezwaar maken. Kijk voor meer informatie op de websitepagina bezwaar maken en beroep indienen.

Documenten

Via onderstaande PDF kunt u een overzicht openen. Dit is een overzicht met kavels waarvoor een kostenverhaalsbeschikking voor moet worden aangevraagd of een kostenverhaalsovereenkomst voor moet worden gesloten.

Ziet u het gebied waarvoor u een kostenverhaalsbeschikking wilt aanvragen hier niet onder staan? Stuur dan een mail aan het loket Bouwen en Wonen via het e-mailadres bouwenenwonen@wierden.nl.

Let op: voor gronden in Zenderink West kan op dit moment nog geen kostenverhaalsbeschikking worden aangevraagd. Dit kan pas als voor (ten minste) dit gebied een Bopa is vastgesteld door het college, of dat voor (ten minste) dit gebied nieuwe regels in Omgevingsplan door de gemeenteraad zijn vastgesteld.