Wat is het?

In de Basisregistratie Personen (BRP(externe link)) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond.

In het uittreksel staan in ieder geval uw:

  • naam
  • adres
  • woonplaats
  • geboortedatum

Wat moet ik doen?

Digitaal aanvragen en betalen

U kunt een uittreksel digitaal aanvragen en betalen. Wij sturen het dan binnen 3 werkdagen naar u op. Zorg dat u de volgende gegevens bij de hand hebt, als u de aanvraag gaat invullen:

  • inloggegevens DigiD
  • als u een uittreksel aanvraagt voor uw echtgenoot/geregistreerd partner/kind: BSN van die persoon.
  • inlog gegevens internet bankieren (iDeal)

Uittreksel BRP aanvragen

Aanvragen bij het loket Burgerzaken

Afspraak maken Burgerzaken

  • Maak een afspraak bij loket Burgerzaken
  • Ga naar het loket Burgerzaken in het gemeentehuis en neem het volgende mee:
    • identiteitsbewijs
    • als u een uittreksel aanvraagt voor uw pensioenfonds: brief waarin staat dat u het uittreksel nodig heeft
  • Heeft u iemand gemachtigd om het uittreksel voor u aan te vragen? Dan neemt hij of zij het volgende mee:
    • uw machtigingsbrief (zie 'Documenten')
    • kopie van uw geldige identiteitsbewijs
    • zijn of haar eigen identiteitsbewijs
    • als u een uittreksel aanvraagt voor uw pensioenfonds: brief waarin staat dat u het uittreksel nodig heeft

Wat kost het?

Een uittreksel BRP kost: €8,60

Hoe lang duurt het?

  • Vraagt u uw uittreksel online of schriftelijk aan? Dan stuurt de gemeente het per post naar u toe.
  • Vraagt u uw uittreksel persoonlijk aan bij het gemeenteloket? Dan krijgt u het direct mee. Dit geldt ook als u iemand machtigt.