Warmteprogramma: uw buurt aardgasvrij

Wat verandert er?

Nederland gaat stap voor stap over op duurzame warmte. Dit zorgt niet alleen voor minder CO₂-uitstoot, maar helpt ook om de energiekosten op lange termijn betaalbaar te houden. Ook in de gemeente Wierden moeten we in 2050 volledig van het aardgas af zijn. Dit betekent dat alle woningen en gebouwen op een andere manier verwarmd moeten worden. Maar hoe gaan we dat doen? En wanneer is uw buurt aan de beurt? In het warmteprogramma gaan we antwoord geven op deze vragen. 

Agenda

Ontwerp Warmteprogramma ter inzage

Tijdens de bijeenkomsten woensdag 17 en donderdag 18 juni lichten we het ontwerp Warmteprogramma graag toe en kunt u uw ideeën en wensen delen.

Lukt het niet om aanwezig te zijn? U kunt uw reactie ook online indienen. Dat kan tot en met 31 juli 2026 via het reactieformulier onderaan deze pagina.

Reactie insturen op het ontwerp warmteprogramma


Wat is er al gebeurd? 

Sinds 2021 werken we aan een plan om de overstap goed te regelen. Dit hebben we al gedaan: 

Verkenning van duurzame warmteoplossingen in vijf buurten

We willen de komende jaren in vijf buurten starten met een verkenning naar duurzame alternatieven voor aardgas. Samen met inwoners, ondernemers en andere betrokken partijen wordt onderzocht welke warmteoplossingen het beste passen bij de buurt. Daarbij wordt gekeken naar mogelijkheden voor zowel individuele als collectieve warmtevoorzieningen, zoals (kleinschalige) warmtenetten en warmtepompen.

De verkenningen starten in Wierden Centrum, Hooilanden en De Weuste, De Stouwe, Enter Oost (Goorens) en Wierden West. Deze buurten zijn geselecteerd op basis van een technisch-economische analyse, de kansen voor collectieve warmteoplossingen, geplande netverzwaringen, koppelkansen met andere projecten en de verduurzamingsopgave in de buurt.

Tijdens de verkenningen worden de mogelijkheden verder uitgewerkt en wordt samen met de buurt onderzocht welke oplossing haalbaar, betaalbaar en wenselijk is. Pas daarna wordt een definitieve keuze gemaakt voor een toekomstbestendige warmtevoorziening.

 

Kaart van de gemeente Wierden waarop vijf geselecteerde buurten zijn gemarkeerd voor een verkenning naar duurzame alternatieven voor aardgas: Wierden Centrum, Hooilanden en De Weuste, De Stouwe, Enter Oost (Goorens) en Wierden West.

Wat staat er in het op te stellen warmteprogramma? 

Het op te stellen warmteprogramma geeft concrete antwoorden op vragen zoals:

  • Hoe ziet de opgave eruit voor de gemeente Wierden?
  • Wat is de warmteoplossing voor aardgas in mijn buurt?
  • Hoe helpt de gemeente Wierden mij?
  • Hoe blijft dit betaalbaar?
  • Wanneer is mijn buurt aan de beurt?
  • Wat kan ik nu al doen? 

Wanneer is uw buurt aan de beurt? 

Alle woningen en gebouwen moeten in 2050 overgestapt zijn naar een alternatief voor aardgas. Iedere woning in Wierden komt dus aan de beurt. Dit doen we stap voor stap. In het warmteprogramma kunt u zien of uw buurt in de komende tien jaar aan de beurt is. 

Is uw buurt binnen 10 jaar aan de beurt? 

Dan maken we samen een uitvoeringsplan en kijken we naar de beste oplossing. Wanneer uw buurt aan de beurt is hoort u van ons hoe we dit gaan organiseren. Nog niet aan de beurt? Dan kunt u toch al iets doen! In het warmteprogramma vindt u een stappenplan met tips. Lees hieronder hoe wij bepalen wanneer een buurt aan de beurt is.

Veel gestelde vragen

Hoe bepaalt de gemeente wanneer mijn buurt aan de beurt is?

Dat hangt af van verschillende factoren, zoals o.a. sociale kenmerken van de buurt en geplande werkzaamheden. Denk bij die werkzaamheden bijvoorbeeld aan plannen om de openbare ruimte op te knappen. Maar ook het vernieuwen van waterleidingen, riolering of elektriciteitsnetten. We bekijken per buurt wat een logisch moment is.

Wat zijn de mogelijke alternatieven?

Op dit moment verkennen we welke warmteoplossingen het meest geschikt kunnen zijn per buurt. Dit betekent niet dat er al een definitieve keuze is gemaakt. Uiteindelijk zal er op basis van wat we weten een mogelijke alternatief komen. In de komende jaren kijken we dan nog per buurt of dit nog steeds de beste oplossing is.

Waar staan we nu?

We zitten nu in fase 3. In deze fase gaat het niet meer om het uitwerken van scenario’s, maar om de vraag: wat kunt u als inwoner nu al doen? Dat bekijken we gemeentebreed en per buurt. Ook verwijzen we in deze fase naar de inloopbijeenkomsten. Daarnaast wordt het ontwerp ter inzage gelegd, zodat inwoners en betrokken partijen kunnen reageren.

In fase 4 gaan we samen met inwoners in de geselecteerde buurten aan de slag met de verdere uitwerking van warmteoplossingen. Ook blijven we inwoners ondersteunen bij het verduurzamen van hun woning.

Klik hier voor het volledige warmteprogramma stappenplan

Waarom is mijn buurt grijs op de kaart?

Er kan niet in alle buurten tegelijk gestart worden met de warmtetransitie. Daarom beginnen we in buurten waar op basis van onderzoek mogelijk kansen liggen voor een collectieve warmteoplossing, zoals een (kleinschalig) warmtenet.

Voor alle buurten in de gemeente is onderzocht welke duurzame alternatieven voor aardgas kansrijk zijn. Daarbij is gekeken naar onder andere de aanwezige gebouwen, mogelijke warmtebronnen, kosten, draagvlak en de impact op het elektriciteitsnet.

Staat jouw buurt grijs op de kaart? Dan betekent dit niet dat er niets gebeurt. Op dit moment staat er nog geen buurtgerichte verkenning gepland. Inwoners kunnen uiteraard wel zelf stappen zetten om hun woning te verduurzamen. De gemeente houdt nieuwe ontwikkelingen en kansen in de gaten en kan de planning in de toekomst aanpassen.

Waarom mogen we in 2050 geen aardgas meer gebruiken om te koken, douchen en onze woning te verwarmen?

Nederland heeft als doel om in 2030 55% minder broeikasgassen uit te stoten vergeleken met 1990. Het streven is zelfs 60% vermindering. In 2050 wil Nederland klimaatneutraal zijn. Deze doelen zijn vastgelegd in de Klimaatwet.

In het Nederlandse Klimaatakkoord (2019) is opgenomen dat de gebouwde omgeving in 2050 aardgasvrij is. Gemeenten zijn in het Klimaatakkoord aangewezen als regisseurs van de warmtetransitie in de gebouwde omgeving.

Isolatie is een belangrijk onderdeel van het warmteprogramma. Wat doet de gemeente hiervoor?

Welke duurzame warmteoplossing in de toekomst ook het meest geschikt blijkt voor uw buurt, een goed geïsoleerde woning is vrijwel altijd de eerste stap. Isolatie verlaagt het energieverbruik, verhoogt het wooncomfort en helpt om energiekosten te besparen.

De gemeente ondersteunt inwoners bij het verduurzamen van hun woning met verschillende subsidies en regelingen. Denk aan de subsidie voor natuurinclusief en biobased isoleren en ondersteuning via het Energieloket. Daarnaast kunnen woningeigenaren gebruikmaken van landelijke subsidies, zoals de ISDE-regeling.

Bekijk het overzicht van subsidies en regelingen voor de mogelijkheden die passen bij uw situatie. 

Wat houdt u bezig bij de overstap naar duurzame warmte?

De gemeente Wierden werkt aan een Warmteprogramma en hoort graag wat u bezighoudt. Maakt u zich zorgen over de kosten? Vraagt u zich af hoe de techniek werkt? Of wilt u weten wat er straks in uw straat gebeurt? Laat het ons weten via een korte enquête van drie vragen. Het kost u slechts een paar minuten.

Klik hier voor de enquête

Wat kunt u van ons verwachten?

  • We houden u op de hoogte.
  • We combineren werkzaamheden zoveel mogelijk. Zo hoeft de straat maar één keer open en beperken we de overlast.
  • We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met de planning van de woningcorporatie en netbeheer.
  • We luisteren naar uw vragen en zorgen en geven u een reactie. Hoewel niet alles mogelijk zal zijn, doen we ons uiterste best om zo goed mogelijk aan de wensen van onze inwoners en ondernemers tegemoet te komen.